Wednesday 2 May 2012

Irwin örvény

És akkor az ember ne érezzen összeesküvéselméletet maga körül. 

Szeretem a kenyeret. A kenyér magában hordoz egy csomó lehetőséget. Ahány ember, ahány ízlés, annyiféle szendvics. Továbbá spirituálisan is meghatározó tényező. Magas ch és kalóriaértéke miatt azonban azoknak, akik figyelnek a vonalaikra, ha nem is tiltott gyümölcs, de mindenképpen olyan étel, amit alaposan meg kell vizsgálni, mennyit, mikor és hogyan fogyasztunk.

Mikor lefogytam annyira, hogy szóba került a súlyom szintentartása, és belefért némi kenyér is a kosárba, górcső alá vettem a kenyérkínálatot. Itt errefelé sokkal több jellemzően a csomagolt kenyér, mint a friss, ami nagyon jó, hiszen a csomagoláson fel van tüntetve minden lényeges adat, ami kellhet. Elkezdtem hát kutatni a kenyerek között.

Hamar felfedeztem, hogy a teljes kiőrlésű és a magos, barna kenyerek, amik köztudottan egészségesebbek, mint fehér társaik, nemhogy alacsonyabb, de magasabb kalóriával rendelkeznek, és azért egészségesebbek, mert jobban megdolgoztatják a szervezetünket, mint a finomított lisztből készült kenyerek. És ezért a feldolgozásuk több energiát igényel a testünktől, plusz mivel tovább is tart a művelet, ezért a jóllakottság érzése is kitolódik. Ezért jobb hát, mint a másik. De kalória és ch kérdésében tök mindegy.

Sportot űztem abból, hogy minden üzletben, minden kenyeret végig vizsgáltam, hogy megkeressem azt, amelyiknek a legkisebb az energiaértéke. A versenyben sokáig a lidlben kapható brown soda bread volt a nyerő a maga 100 grammonkénti 204 kalóriájával. Azonban ez a kenyér nem hagyományos textúrájú, hanem afféle tömött, sűrű, "bostoni" (mint a fojtogató :-)) fajta. Na és a szénhidrátja 40 körüli, mint bármelyik másik kenyérnek.

Véletlenül találtam rá az Irwin cég 7 magvas fehér cipójára, ami teljesen hagyományos textúrájú, magokkal teliszórt, részben teljes kiőrlésű gabonával készült kenyér, foszlós, könnyű, isteni finom ízű...és kalória értéke 163, valamint ch értéke 16,8 gr/ 100 gramm. Hoppá. Verhetetlen. Írtam is egy postot róla itt a blogon, olyan címmel, hogy ilyen kenyér nincs is. Rá is mentem a típusra, és kizárólag ilyen kenyérből készítettem magamnak a szendvicseimet, ezáltal lehetővé téve, hogy akár 6-8 szendvicset is megegyek ey vacsira/ebédre, ha épp kenyeret kívántam meg. A történet ott ért véget, hogy egyszercsak eltűnt a Dunnes Stores polcairól, és nem lett többet.

Első körben megkerestem a gyártót, és megkérdeztem őket, hogy miért nem tudom megvenni a szokott helyen. Közben halkan megérdeklődtem, hogy ugye nem arról van szó, hogy kiderült, tévesen tüntették fel a nutrition adatokat, és azért tűnt el hirtelen a polcokról, mert kiderült, hogy nem korrektek az értékek. Nos, biztosítottak arról, hogy az adatok helyesek, és közölték, hogy a Dunnes Stores nem forgalmazza a továbbiakban ezt a típust.

Megkerestem tehát a Dunnes vezetőségét, és megkérdeztem őket, ugyan miért pont ezt az egy típust húzták ki a listájukról, amihez hasonló nincs még egy a kínálatban, és egyben megkérdeztem, mit tudnának ajánlani helyette, ami hasonló értékekkel bír. A válasz meghökkentett: Nem ők húzták ki a listáról, hanem az Irwin-ék szüntették be a forgalmazását, az alacsony eladási statisztika miatt. Hoppá. 

Az Irwin bakery egy 100 éve fennálló, a mai napig családi vállalkozásként működő, helyileg Észak Írországban működő gyár. Sokféle kenyeret, muffint, és rollt forgalmaznak, itt Írországban is. Nem értem, miért vezettek félre. Írtam nekik újra, és rákérdeztem, pontosan mi a helyzet. Egyúttal rávilágítottam arra is, hogy elég régóta vásárolom ezt a kenyeret, leszarva, hogy kettő ötven a nyolcvan deka  nem nézve milyen drága, kizárólag a nagyszerű értékei miatt. Namost ha véletlenül kiderülne, hogy elírás volt az egész, akkor....akkor nagyon csalódott lennék :):) Győzhetnének kártalanítani hahahah....

Körbenéztem a neten, nem tűnik úgy, hogy létezne ebben az országban alternatívája ennek a kenyérnek, Angliában és az USA-ban van dögivel, még ennél sokkal "lightabbak" is. De ez nem Amerika ("És nem is Mexikó" :D:D:D) Közben a Dunnes központjából egy nagyon rendes tag felvette a pék beszállítókkal a kapcsolatot, és megkérdezte őket, tudnak-e ehhez hasonló terméket forgalmazni, de eddig aki válaszolt nekik, az sajnos nem. A röhej az egészben az, hogy a Weight Watchers saját kenyere is hozza az átlagos 220 kcal/100gr és 40gr CH/100gr értékeket....szóval az én kedvenc nem létező kenyeremnek a poros lába nyomába sem ér...hogy a fenébe lehet, hogy azért szüntették be a forgalmazását, mert nem vették az emebrek eléggé....? Ebben az országban sok a túlsúlyos ember, és elég jó a diétás ételek propagandája....szóval nem értem...tényleg.

4 comments:

Lazac said...

Ha ott élnék, akkor ketten vennénk. :):):) Talán elég lenne az Irwinnek ez a tény :):):)

Anonymous said...

Egesz pofas kis conspiracy theory-t hoztal ossze Alan :-))) Nemhogy elmennel magannyomozonak vagy oknyomozo riporternek! Sajnos nekem a kedvenc krem sajtommal volt ez...a low fat valtozatabol csinaltam pici szemelyreszabott adagokat es az megszunt, pedig en kitartoan vettem nehogy bekovetkezzen. Ugy tapasztaltam ezek a kis kicsomagolasok (noha a kornyezetvedelem ellen beszelek) sokat segitenek a dietazoknak, mert hat igy nincs vitta mennyi az annyi es nem lehet sunyizni, hogy en csak egy adagot ettem, mikor pedig felbontottam a masik kis csomagot is;-)

Alan said...

:) Na ja....tény, hogy közben tovább gyűrűztek a dolgok...a privát labor lepasszolt egy másik privát laborhoz, akik szintén kihátráltak, és javasolták, hogy forduljak a hatósághoz. (Food Safety Authority of Ireland). Megtettem, lassan egy hete, de nincs válasz :) ennyit az elméletekről....:):)

Anonymous said...

Wow!! Akkor tenyleg buzlik valami daniaban! Lehet az irwin nekik kliensuk es nem akarnak balhet...