Wednesday 23 May 2012

Az igazi életmódváltás

Amikor azt mondják az emberek, hogy a fogyáshoz nem fogyókúra kell, hanem életmódváltás, az nagyon igaz. De az igazi életmódváltás akkor kezdődik, amikor már lefogytál. Mert akkor beszélhetünk életmódról, amikor arra gondolunk, ami az életünk....az életünk módja, hogyanja....rutinja. Amikor reggel felkelsz, és indul a napod. A szokásos teendőid, és persze az étkezési/mozgási szokások. Ezeket nem csak akkor kell átírni, amikor fogyni akarsz. Akkor is, persze, de igazából, hosszú távon, tartósan kialakítani akkor kell, amikor túl vagy a fogyási szakaszon, és az a cél, hogy meg is maradjon az a súly.

És miért nehéz....? Azért, mert a hosszú távú betarthatósága nem derül ki rögtön, csak menet közben. Amikor élesben csinálja az ember. Csakhogy ezek lassú folyamatok, nem valami villámakció. A lassú folyamat pedig ultraveszélyes, mert ha elveszítjük a kontrollt, akkor szép lassan észrevétlenül folyik vissza a helytelen életmód. Lépésről lépésre. 

Én most szembesülök azzal, hogy igazán most van a lecke feladva életmód-ügyben. Lefogytam, elértem az ideális súlyt, most van itt az ideje kialakítani azt az életmódot, hogy ne kelljen minden szart leírni, kiszámolni és megtervezni, majd analizálni, rögzíteni, és archiválni. Hogy legyen "freedom", de legyen kontroll is. Kicsit olyan ez, mint a mesében....hozzál is ajándékot, meg ne is.....

Az ember szereti a korlátokat lerombolni. Én legalábbis szeretem. Újra meg újra visszakanyarodok a korlátlanság eszméjéhez....pl. a negatív kalóriás téma is ilyen. Mert milyen vonzó már egy olyan dolog, hogy húha, ebből akármennyit lehet enni, korlátok nélkül, hiszen minél többet eszel belőle, annál jobban fogysz. Ja persze....hogyne Béla bátyám...hogyne...Az élet rohadtul nem ilyen.

Kezdem realizálni az olyan keresetlen, egyszerű, de igaz dolgokat, miszerint:


  • A light joghurtok azért light-ok, mert nincs bennük zsír. Van bennük helyette cukor, jó sok :-(
  • A kenyér hízlal. Kurvára tök mindegy, hogy fehér, fekete, kék, zöld, sárga, vagy lila. Egymagos, vagy tizenhétmagos, alacsony GI-jű vagy nem, rozsos, szójás, gluténmentes, vagy sorolhatnám. Lényegtelen. Hízlal és kész. 
  • Amikor valaki kiiktat egy összetevőt az étrendjéből, azért hogy fogyjon, 90%-ban fogyaszt helyette mást, ami jó esetben ugyanolyan negatív, mint az, amit kiiktatott, rosszabb esetben rosszabb.
Jelen állás szerint úgy gondolom, egy összetett életmód lehet a befutó, amiben egyaránt hangsúlyosan szerepel az étrenden belül, hogy mit eszem, és mit nem, és a mozgás mennyisége, intenzitása is. Együtt. Tehát például azokat az ételeket, amik tényleg nem hasznosak (kenyerek-pékáruk, tejcsoki, kekszek, jégkrémek), azokat nem, vagy csak tényleg nagyon szoros és szigorú kontroll mellett szabad fogyasztani, és mindezen közben legalább napi félóra aerob mozgás, és elég fehérje is kell. Továbbá a legjobb, ha a szénhidrát kizárólag gyümölcsből és zöldségből jön.

Jó, tudom, nincs ebben semmi újdonság. Csak az van, hogy valaminek a vége az egyben valami másnak a kezdete is. És ha életmódról beszélünk, akkor az élethosszig tartó létezésre utaló módszertant jelez.

2 comments:

Anonymous said...

Sajnos egyet kell ertsek. Eloszor a light termekek eseteben, mert hat az izfokozas erdekeben, amit eredetileg a zsirtol kapnak az elelmiszerek, sot es cukrot tesznek bele es a szenhidrat tartalma egy ilyen joghurtnak a csillagos egbe van. Masik kerdes a kenyer. Tegnap gondoltam kiserletet csinalok ezugyben es elmentem az egyik baratnomhoz aki istenien foz es megkertem keszitsen nekem sved husgombocot. Teflonba sutve kis olajjal, a szoszt keves vajjal, tejfollel es tejjel. Egesz allo nap faltam szo szerint a gombockat, a tizediket (jo fel tenyernyi nagysaguakat) is betomtem 11 korul ejjel es elszunditottam. Vartam reggel felig becsukott szemmel amikor a merlegre alltam, hogy mi lesz, mert egy hete megallt a fogyas es hiaba eheztem, hiaba gyalogoltam merfoldeket semmi. Hat..csodak csodaja nemhogy hiztam volna a vajas-tejes-olajos igen izletes cucctol ami igen sok volt a nap folyaman es keso este is, hanem fogytam majdnem egy teljes poundot. Ugyhogy muszaj megadnom magam a tenyelnek, miszerint az en szuper light, low carb csodakenyerem is hizlal.

Anonymous said...

Szoval ezek utan en is arra hajlok amit 3 pontban igen jol megfogalmaztal, hogy az egesz dietas, kiiktatos dolog mitosz es par diet mogulzsebere hajtja a penzt. Valahol ott lehet az igazsag, hogy mindent mertekkel, illetve a leheto legtermeszetesebb formajaban..