Thursday, 10 May 2012

Buktatók és hogyanok

Önmagában az a tény, hogy mennyi fogyókúra, vagy diéta, vagy életmódváltás van, ami elbukik, azt jelenti, hogy sok olyan buktató leselkedik azok számára, akik belevágnak a fogyásba. Pedig nagy igazság, hogy az első lépés a legfontosabb. Hányszor és hányszor megtettük az első lépést....? Én magam is, hiszen az elmúlt 20 évben kismilliószor vágtam neki a fogyásnak, ahogy sok más embertársam is. És ugyanennyiszer buktam el. 

Több helyen lehet olvasni a leggyakoribb hibákról, amit a fogyókúrázók elkövetnek. Sokszor visszagondolok a saját próbálkozásaimra, és próbálom megfejteni azt, hogy miért nem sikerült soha, és most miért sikerült a fogyás. Az út, ami elvezetett a sikerig, hosszú volt és kanyargós.

Fejlődtem a fogyókúra alatt, nagyon sokat tanultam, tisztába jöttem olyan fogalmakkal, mint a kalóriaszükséglet, az alapanyagcsere, a szénhidrátok, és a mozgással kapcsolatos dolgokról is egész mást gondoltam régebben, mint most. Aki számára az út most kezdődik, és internet-közelben van, időre van szüksége ugyan, de ha rá tudja (és akarja persze) szánni az időt, akkor az összes fontos információt megtalálja a neten, ami a sikerhez kell.

Persze nincs doktrína, azazhogy mégis van, de azzal nem nagyon tudunk mit kezdeni. Hiszen ha napjaink túlhajtott családapája elmegy egy pszichiáterhez a problémáival, nem nehéz a terápiát megtippelni: tessék kevesebbet dolgozni, többet pihenni, egészségesebben étkezni, tegye le a cigarettát, az italt, és mozogjon többet. Csakhogy a probléma mélyebben gyökeredzik...Mert nem tud kevesebbet dolgozni, sőt, örül, hogy egyáltalán van még munkája, naná, hogy kapar és hajt, miközben retteg, hogy mégis az utcára kerül. Amikor pihenhetne, akkor sem tud, mert ha nem a munkája miatt idegeskedik, akkor leköti a hiteltörlesztés, a számlák, a problémák a gyerek(ek)el/asszonnyal/kutyával/kocsival, meg az ezernyi egyéb dolog, ami van...mert valami mindig van...ráadásul a pihenés dupla kiadás, hiszen többet költünk, és kiesik a jövedelem, mivel nem dolgozunk. Az egészségesebb étkezés sokkal több pénzbe és nem kevés energiába kerül, ami nem feltétlenül áll megfelelő mennyiségben rendelkezésre. A cigarettát letenni önmagában is egy komoly projekt, nemhogy egy a sok között. Hogy mégis sikerül néha kikapcsolni, az legfőképp az italnak köszönhető, ami eltompítja a sok problémát, most akkor arról is mondjon le?

Itt nem az a nagy kunszt, hogy okosat ki tud mondani. A fogyás is ilyen. Nem kell atomfizikusnak lenni, hogy bemondja valaki a frankót: egyél kevesebbet vazze, és mozogjál...azonban aki járt már ebben a cipőben, az tudja, hogy ez sajnos nem ennyire egyszerű.

Van azonban pár olyan dolog, amin tényleg lehet változtatni, és ami tévhiteken alapul. Ezek az én szubjektív véleményemen alapuló dolgok...Mire is gondolok?


  • Turmixok, energiaszeletek - Sosem értettem, miért iszik valaki proteinturmixot, ha fogyni akar. Az a része világos, hogy amikor valaki összerakja a napi étrendjét, és mondjuk kevesebb proteint tud belevinni, mint amennyit szeretne, akkor ezzel pótolhatja. Az aktív sportolókat megértem, ha így gyorsan és hatékonyan be tudják vinni az extrafehérjét. A fogyózókat viszont nem. Az energiaszeletekről pedig az a véleményem, hogy egészségesek, de nem segítenek a fogyásban. Hiszen a nevükben is benne van, hogy sok energiát, azaz sok kalóriát tartalmaznak. Szintén úgy gondolom, hogy a sportolóknak van kitalálva, nem a fogyózóknak. Márpedig a kövér ember, ha fogyni akar, és elkezd mozogni, attól még nem lesz sportember. Sajnos..

  • Mozgás - A mozgás jó, és kell is. De a fogyáshoz nem sok köze van. Én a fogyásom alatt semmit nem mozogtam. Ha próbáltam volna, igencsak elvette volna a kedvem az egésztől. A zsírégetéshez szükséges kardiójellegű mozgás egy kövér ember számára kivitelezhetetlen, mert mire elérkezik oda, hogy a májban és az izmokban tárolt energiatartalékot elégeti, és jöhetne a zsírégetés, addigra olyan fáradt lesz hogy nem bírja tovább folytatni. Az anaerob mozgások meg tömeget növelnek, nincs helyük a fogyási folyamatban.

  • Egészséges étel - fogyasztó étel. A teljes kiőrlésű kenyér, az olívaolaj, a sajtok, a zöldségek, a gyümölcsök....mind egészséges étel, de egy fogyni vágyónak egyformán tiltott a barna kenyér, mindenféle sajt, a krumpli-kukorica-zöldborsó, és a banán-szőlő-körte hármas. Pedig mind egészséges étel. Nem beszélve az olajos magvakról. Szintén fontos és egészséges tápanyag, de fogyáskor felejtős. 

  • Kontrollhiány - Nagyon sokat segít, ha képbe kerülünk. Olyan, mint amikor valaki felkapcsolja a villanyt egy sötét helyiségben. Világossá válnak a test reakciói. Nem könnyű....sok energia, átszervezés kell hozzá, és idő is. Ha valaki elkezdi, meg fog döbbenni, mennyi olyan ételt eszik meg, amiről nem tudja, hogy mi van benne. Érdemes nekiállni, és megbizonyosodni arról, a nap során mennyi kalóriát adunk a testünknek. Az autónkba se mindegy, mennyit tankolunk, és a test üzemanyaga a kalória. Talán mind közül a legfontosabb, hogy szerezzük meg az irányítást a dolgaink - saját életünk-ételünk felett.
Mindezeken túl rengeteg apróság van...pl. hogy ha kerülni akarjuk a feleslegesen bevitt kalóriákat, akkor ivással már ne vigyünk be kalóriát. Igyunk vizet, vagy cukormentes üdítőt. Ha a teát, kávét, cukorral isszuk, helyettesítsük a cukrot stevia-val, vagy aspartame-al. Ha éjfélkor fekszünk le aludni, akkor ne hatkor együnk utoljára, mert pokol lesz az egész este....válasszunk inkább könnyen emészthető, természetes ételeket estére...gyümölcsöt, joghurtot...de mindenképpen adjuk meg a testünknek a tápanyagot, 3-4 óránként, amíg ébren vagyunk. Olyan ez kicsit, mint az autó üzemanyag fogyasztása. Jobban fogyaszt a kocsi, ha egyszer felgyorsítom az adott sebességre, és onnantól pici gázzal, magas fokozatban alacsony fordulaton tartom a sebességet, mintha 5 percenként megállok, és minden alkalommal újra gyorsítok, hogy elérjem a sebességet. Az is egy apró, de fontos dolog, hogy alkossunk párokat, csapatokat, mert egyedül megvívni ezt a harcot nagyon nehéz. Ha valaki mellett áll egy élettárs, aki mindenben partner, az a legjobb. Ha ez nem áll rendelkezésre, akkor jöhet a "buddy" módszer...valaki, akivel együtt csináljuk, valaki, aki ugyanazokat éli, élte meg....aki érdemben tud beszélni, és hallgatni is, ha azt kell.

Szóval látható, hogy bizony sok olyan dolog van, amihez nyúlhatunk, ha meg akarjuk támogatni a fogyós projektünket. Elmondható, hogy pont azokból kell sok vagy több, ami a mai világban a legkevésbé áll rendelkezésre: idő, és pénz. Viszont ha elő tudjuk keríteni ezeket, akkor a többi dolog már könnyen meglesz: a matek, a logika, és egy kis internet. 

12 comments:

  1. Alan, nagyon határozott a véleményed, de mi van akkor, ha a számoló fogyózó az általad tiltólistás ételeket fogyasztja ugyan, kis mennyiségben, és beleszámolja a napi limitbe? Tegyük fel, 1200 kcal a határ, és mondjuk 150 gr szénhidrát, és eszik ugyan barna kenyeret, v. olajos magokat, de beleszámolja? Ugyanúgy, ahogy a Twinkie diétás pasi, akit többször említettél, csak ezek mégiscsak egészségesebb kaják, mint a chips. :-)

    M.

    ReplyDelete
  2. M.,

    Sokféleképpen le lehet fogyni. Csak én ott buktatót látok, nem is kicsit, hogyha nem tulajdonítunk elég jelentőséget az ún "portion limit"-nek, azaz én annak vagyok a híve, hogy pici adagok fogyasztásával fogyni olyan, mint amikor visszatartod a lélegzetet. nem lehet sokáig csinálni. Márpedig az általam tiltólistásként aposztrofált ételek, a bennük lévő kalória és ch tartalom miatt csak igen kicsi mennyiségben fogyaszthatók. 1200 kalóriányi étel az mondjuk 20 deka barna kenyér mondjuk valami light sajtkrémmel, és zöldségekkel, és húsz deka kesudió. Ha az általam inkább preferált ételekből rakom össze ezt a mennyiséget, akkor lehet mondjuk egy kiló alma, egy kiló görögdinnye, 20 deka natúr grillezett csirkemell, és fél kilónyi párolt kelbimbó. Nagyjából...Az én verziómmal beviszel a testbe majdnem három kilónyi ételt, szemben a kenyér-kesudió párossal, ami negyven deka összesen.

    Sokféleképp lehet. Én másról nem tudok érdemben beszélni, csak amit én tapasztaltam meg. És arról is többször ítram már, hogy szeretek enni. Szerintem az én-fajta típusú ember nem tud lefogyni a maroknyi mennyiségű ételekkel.

    A Twinkie-s pasi diétája is szerintem csak azok számára kivitelezhető, akik nem édesszájúak. Aki szereti az édességeket -mint pl. én- az hosszú távon képtelen lenne megállni, hogy ne egyen többet a sok finomságból, csak a szigorúan lekorlátozott mennyiséget.

    ReplyDelete
  3. Arra gondoltam igazából, hogy látod, neked is volt hol "megszorítani", amikor jött a fogyási plató, a sajtot megvontad, és úgy haladtál tovább. Én most 1200-on vagyok, egy csomó dolgot persze nem eszem, amit korábban igen (chips, fűszeres tésztabundás mogyoró, fehér pékárú, zsíros sajtok), és nem iszom, amit korábban igen (szörp, citromos sör :-D), de a magam sütötte teljes kiőrlésű zsemlét meg igen. 100 kcal / db. Tegnap durumtésztát ettem, öt dekát (padlizsános raguval), és tettem rá mandulát. Eddig (pár hét csak) szépen haladok, de ha jön a plató, tudni fogom, hogy hol szoríthatok egy kicsit. De azt hiszem, egyetértünk végül is, hogy mindenkinek a saját egyénre szabott útját kell megtalálnia, mert más nem működik. M.

    ReplyDelete
  4. Bizony, mindenkinek a saját útját kell végigjárnia, teljes mértékben egyet értek. Tudod, mindenki egy külön világ, ezért írtam, hogy én csak abban tudok "okos" lenni, amit átéltem, ill. ami én magam vagyok. Én tudom, hogy 5 deka tészta nekem kábé arra lenne elég, hogy megízleljem, és egész nap utána sóvárogjak :) Szóval nálam ez nem működne biztosan.
    Így vagy úgy, napi 1200 kalóriás étrendet betartani nagy dolog, amihez gratulálok, és hajrá tovább, kívánom, hogy elérd a célod! :)

    ReplyDelete
  5. Azon gondolkodtam délután, hogy valószínűleg ez is egy "kattanás", én még nem tudok lemondani egy csomó dologról (egy nagy rakásról igen, pl. az édességek, mert nem szeretem. :-)), inkább eszem belőle keveset (mert ha egyáltalán semennyit, akkor egyszer csak elborul az agyam és egy lavórnyi kell.) De igyekszem tudatosodni, ezért is volt érdekes elolvasni a blogod, nekem úgy tűnik, te már nagyon kézben tartod ezt az egészet. Én meg még csak kezdő vagyok. M.

    ReplyDelete
  6. Magam is úgy vélem, legalábbis én valahogy így voltam a sajttal...nem akartam elengedni, pedig van élet a sajt után is, meg a kenyér után is :) Másfél évig nem ettem semmilyen pékárut, semmi bajom nem volt. Sajtot sem ettem több mint fél évig, egy falattal sem. Túl lehet élni ezeket a dolgokat, sőt tovább megyek: lehet formálni az ízlést. Olyan dolgokat szerettem meg a lefogyásom után, amit azelőtt kifejezetten utáltam. Valahol a folyamatnak ez a része is egyfajta önismeret, önfejlesztés.

    ReplyDelete
  7. Kedves Alan, valóban nem vagyunk egyformák!!! Én az elmúlt 8 évben több olyan fogyókúrát próbáltam, amiben főképpen tiltások vannak. És majdnem beleőrültem, és természetesen mindegyik sikertelen volt. Ezért, amikor el kezdtem kalóriát számolni, úgy döntöttem, hogy mindent szeretnék enni, amit megkívánok, de mértékkel. És ez nekem jobban megy, mintha ott lenne az orrom előtt a csokitorta és nem ehetek belőle, mert tiltva vagyon. Bár nem vagyok édesszájú. A "mindent ehetek" tudata nekem fontosabb, mint a tiltó lista. Március óta 15 kg-t fogytam így, nagyjából napi 12oo-14oo kcal között eszem. Ami éppen van, mert 3 gyerekem van, nem főzhetek külön magamnak. Tudom, nem nagy eredmény és még legalább 1o kg-t szeretnék fogyni, de nem sietek sehova.
    Nagy érdeklődéssel olvasom a blogodat és tiszta szívből gratulálok a kitartásodhoz és a megváltozott életedhez!!!
    Üdv,
    J.

    ReplyDelete
  8. Kedves J,

    Egyet értek, nem vagyunk egyformák. A lényeg, hogy mindenki megtalálja a kulcsot önmagához, és ki tudja alakítani azt az életmódot, ami mellett teljes és hosszú életet élhet. Ne mondd, hogy nem nagy eredmény a 15 kiló, mert ez nem igaz. Már az is komoly, hogy valaki 3 gyerek mellett eljut addig a pontig, amikoris felismeri, hogy tennie kell és tenni képes az egészségesebb életmódért.Gratulálok az eddigiekhez, és további sok sikert! Köszönöm a kommentet és a gratulációt is! :)

    ReplyDelete
  9. Teljesen véletlenül tévedtem erre az oldalra. Gratulálok a fogyásodhoz, nagyon szép eredmény és motiváló is. Ugyanakkor a bejegyzésben hatalmas tévedések vannak, amit tisztázásért kiáltanak!

    "A mozgás jó, és kell is. De a fogyáshoz nem sok köze van."

    Ez eléggé mellbe vágott. Mi az, hogy nem sok köze van?? :)) Ha mozogsz, nő a kalóriaszükségleted, tehát értelemszerűen gyorsul a fogyás változatlan étkezés mellett, ha többet mozogsz. Ha hozzászokott a szervezeted, akkor növeled az intenzitást.


    "A zsírégetéshez szükséges kardiójellegű mozgás egy kövér ember számára kivitelezhetetlen, mert mire elérkezik oda, hogy a májban és az izmokban tárolt energiatartalékot elégeti, és jöhetne a zsírégetés, addigra olyan fáradt lesz hogy nem bírja tovább folytatni."

    Ebben az egy mondatban szintén több durva tévedés van. Először is, nem igaz, hogy kivitelezhetetlen, hiszen nem csak a futás létezik, ami természetesen egy kövér embernek ellenjavallt, hiszen nagyon nagy a terhelés a térden és az egyéb lábízületeken. Csakhogy ott van pl. a bicikli, sőt, a szobabicikli, amire ne mondd, hogy nem bírsz ráülni. De rengeteg más otthon végezhető gyakorlat van, amit lehet biztonságosan végezni elhízott embernek is.

    A másik, hogy tévesen azt képzeled, hogy a "kardió", vagyis a hosszú időn keresztül kifejtett egyenletes mozgás a zsírgetés egyetlen módja. Ez nem igaz, hiszen az intervallum edzés és a súlyzós edzés sokkal jobb kombináció, mint a kardió (megjegyzem, a kardió kifejezés használata nem egységes, valaki a magas intenzitású intervallum edzést is kardiónak nevezi, de ez most mindegy).

    És itt jönnek képbe a protein turmixok. Ugyanis ha csak diétázol és nem sportolsz semmit, egy csomó izmot is fogsz veszteni, tehát gyengébb leszel. Lehet, hogy neked ez egyáltalán nem szempont, de sok embernek igen! Hiába fogysz le 10 kilót, ha abból 5 kg izom és csak 5 kg zsír. A súlyzós edzés és a magas fehérjebevitel segít megőrizni a meglévő izomtömege ill. minimalizálni a veszteséget

    "Az anaerob mozgások meg tömeget növelnek, nincs helyük a fogyási folyamatban."
    Újabb totálisan téves állítás. Tömeget növelni csak akkor tudsz, ha kalória SZUFFICITED van. Csökkentett kalóriabevitellel nem lehet tömeget növelni, kérdezd meg akármelyik testépítőt, aki végigment legalább egy tömegelés-szálkásítás folyamaton.

    Csak egy pár példa, ahol a súlyzós edzés igen előnyös hatásait vesézik ki:
    http://www.askmen.com/sports/bodybuilding_250/295_weightlifting-for-fat-loss.html
    http://www.builtlean.com/2012/07/19/high-reps-vs-low-reps/

    Természetesen számtalan magyar nyelvű cikk is van, ami ezzel foglalkozik.
    Az olajos magvakról szóló mondat szintén nem igaz, de ezt már nem kezdem el kivesézni.

    Én magam is egy aktív fogyókúrát tolok, előtte foglalkoztam testépítéssel, eléggé rámentem az edzéselméletre is, szóval nem a semmiből vettem elő ezeket. Ha nem hiszed el, nézz utána, hatalmas irodalma van a témának.

    További minden jót!:)
    Péter

    ReplyDelete
  10. Kedves Péter,
    Elnézést a késői reakcióért, de csak ma tudtam ránézni a blogra, még mindig nincs netünk….
    Szóval én a blogom legelején külön, továbbá szinte minden postban kifejtem, hogy az általam megélt dolgokról írok. Nem én alkottam a spanyolviaszt, és ha elolvasod az írásaimat, láthatod, hogy mindig különös módon igyekszem hangsúlyozni, hogy nem én vagyok az, aki megmondja a tutit, és az sem én vagyok,aki okosan kijelent dolgokat. Tulajdonképpen végigmehetnék az egyes dolgokon, amit írtál, de talán egyszerűbb, ha ott ragadom meg a lényeget, hogy valószínűleg más malomban őrlünk. Sajnos gyorsan megy az idő, és egyre kevesebb van belőle. Ezért sem kezdek el magyarázkodni, inkább azt mondom, te így látod, én úgy. Én arról írok, amit és ahogyan átéltem. Nem osztom az észt, nem vagyok dietetikus, sem testépítő. Sosem motivált sem az, hogy tökéletes testem legyen, sem az, hogy óriási izmokat építsek. Tudod mi motivált? Hogy normális embernek érezzem magam, és ne lógjak ki a sorból. Különbség van azok között, akik tudatosan építik a testüket, és/vagy sportolnak, és akik el vannak hízva és fogyniuk kell. Utóbbi kategóriában voltam én is, és a blogom is elsősorban azoknak szól, akik ebben a cipőben járnak. És ezen a körön belül meggyőződésem, hogy sem a mozgásnak sem semmilyen fehérjeturmixnak nincs előmozdító hatása. Én így gondolom. Ezen a blogon pedig az én gondolataim tükröződnek, és ezen nem is szeretnék változtatni. Neked is minden jót :)

    ReplyDelete
  11. ...nem bírom ki... muszáj beleszólnom !!!
    100% hogy kell a mozgás a "jó" fogyáshoz legbelül ezt mindenki érzi. DE 150kg (vagy legyen "csak" 120kg) - testsúllyal biciklizni,futni,kardi v anaerob edzés olyan embernek aki nyilvánvaló nem ugri-bugri (ejtsd mozgás-gazdag) életmódja miatt hízott el 5 perc után olyan a bringa ülés mind a tüzes pokol. Lóti-futi kocogás veszélyes... nem csak rám... aki meglát halálra röhögi magát mert ekkora kupac Zselatin igen csak remeg.
    -Szobabicikli & társai... az első Tescós-t tovább tartott összerakni mind amennyi idő alatt leamortizáltam (ok..."csak" 150€ volt de kuka!!!) 20perc után a mama feljött az emeletre mert kilazultak a fogtömései a nyikorgástól...
    Igen... tudom... van alternatíva. Elegendő zsééé komolyabb felszerelésre(álmodik a nyomor...) vagy pl.: úszás, séta, valami gyengéd testmozgás...Háááálóóó !!!? 150kg-val ez olyan mind Kamionnal céklészni (ejdsd furikázni)a belvárosban. Meg lehet csinálni de qurv@ra nincs benne semmi élvezet.
    Nincs itt mit szépíteni rohadtul LE-KELL-FOGYNI 10-15 lehet hogy 25%-ot s aztán lehet sőt szerintem is kell "építeni" a testet. DE addig... jó lesz megskubizni olyanokat akiknek a bőrük alatt volt a mázsaszar (...sorry) de meg tudtak szabadulni tőle.

    ..húúú de qrv@-jól-esett ezt kiírni magamból...

    jajjj... majd-el-felejtettem : A Blog címe ALANZ WAY... NEM Biblia!!! Én Dani-úton poroszkálok. Mások más utat járnak, de ha már elindultak... haladjanak. Ebben segít ez a blog s igen csak hálás vagyok, hogy ide evett a fene ;)

    THX Alan, s bocs hogy belekontárkodtam... legfejtebb nem postolod ki :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Örülök, hogy jól esett :):) Teljesen egyet értünk. Tudod, én az a típus vagyok (rövid az élet), hogy ha olyat látok, amivel nem értek egyet, továbblépek. A blogom a hozzám (hozzánk) hasonlóknak szeretne segíteni, és vannak olyan alapelvek, amik nem változtak most sem, hogy lefogytam. A mozgásról pontosan ugyanezt gondolom ma is.
      Én otthon be tudtam lőni olyan szobabringát, ami bírta a hatalmas súlyomat. Az oszlop, amin a kormány volt akkora volt, mint az akkori alkarom :-o...25ezer jó magyar forintért vettem, és tisztességesen bírta....tény, hogy 25 perc volt a maximum, amit egyhuzamban képes voltam eltölteni rajta LOL
      Köszönöm a kommentet! :)

      Delete