Friday 8 July 2011

Ételek - A junk food

Már írtam a gyorséttermekről ezen a blogon.Most írok kicsit a junk-kajáról. Ez is terméke a mai rohanó világnak, egy olyan dolog, amit a társadalom, illetve az általa támasztott igény hozott létre. Nemhiszek a fehérben és a feketében, szóval ezt sem fogom elítélni vagy felmenteni magamban. Egyszerűen csak úgy gondolom, kezelni kell, a helyén. Az, hogy egy ember mikor, mit és mennyit eszik, kizárólag a saját döntése. Így tehát gyáva és jellemtelen dolog mást hibáztatni a saját döntéseink csúnya következményeiért.

Mi tehát a junk kaja? A hivatalos verzió két csoportot különböztet meg:

1: Olyan ételek, melyek nagy mértékben tartalmaznak üres kalóriát, azaz feleslegesen növelik a bevitt kalóriaértéket

2: Olyan gyakran vagy rendszeresen fogyasztott ételek, amelyek nagy mértékben tartalmaznak egészségtelen összetevőket...só, telített zsírok, szénhidrát, cukor....és kevés egészséges összetevőjük van, úgy mint gyümölcs, zöldség, rostok.

Nevesítsünk: hamburger, pizza, sült krumpli, csipsz, cukorka, keksz, sütemény.

Ezekbe a csoportokba én elég sok élelmiszert sorolok be. Elsősorban azt tekintem üres kalóriának, ami ugyan sok energiát tartalmaz, mégsem képes arra, hogy jól lakjak tőle. Vegyünk egy példát. 10 deka sajt jellemzően 350 kalória. Egy kiló alma ugyanennyi. Ha éhes vagyok, tíz deka sajttól nem lakok jól, ellenben egy kiló almától pukkadásig tele leszek. Kalóriaértékben ugyanannyit adtam a testemnek, sőt. Az almában zsiradék szinte nulla, cukor csak természetes fruktóz van, rostok vitaminok, víz bőségesen. Ellenben a sajtnak 30-40 százaléka zsír. Szóval az almához képest nekem a sajt például üres kalória.

De nem ez a jellemző. Az igazi üres kalória például a csipsz vagy a mogyoró. Észrevétlenül képes bárki elrágcsálni 20 deka sós mogyit mondjuk egy tévéfilm nézése közben....és kevesen gondolnak bele, hogy az ezer kalória. Annyi, mint mondjuk három sajtburger. Vagy 10 tojásból, 10deka sonkából készült rántotta. De a három sajtburgertől, vagy a rántottától enyhén szólva is jól lehet lakni, a mogyoró meg simán elcsúszik két étkezés között. Én ezt gondolom igazi üres kalóriának.

Összességében véve úgy vélem, ezek nem tiltott dolgok, csak nem szabad rendszeresen ilyeneket enni. Fontos a mérték, és még fontosabb a kontroll.



No comments: