Tuesday, 15 August 2017

Nyaralás és életmód

A klasszikus gondolatok, a megszokott kérdések, a konstans dilemma....lenni vagy nem lenni? Enni vagy nem enni? Lazítani, vagy feszülni? A mindennapokban az ember odafigyel, számol, analizál, mér, tervez, dokumentál. Az eredmény látható, érezhető, tapintható, mérhető. Ám amikor eljön a lazítás ideje mi történik? Csökkenő mozgás, növekvő kalóriaszám, és egészségtelen életmód. Jó ez nekünk?

Azt hiszem igen. Igen, mert ha nem lazíthatok soha, akkor nem jön ki a gőz, ami addig halmozódik csak. Akkor nehéz értelmet, örömet, boldogságot találni az életben. Akkor sem céltalan, de sokkal kevésbé szórakoztató. Azért persze van egy határ, tehát cukros üdítőt és csipszet még a nyaralás alatt sem fogyasztottam, de süteményt, túró rudit, rántott húst, sóskát és tökfőzeléket igen. És persze csokoládét, mert azt akármikor akármilyen mennyiségben képes vagyok fogyasztani. Meg marcipánt.

Most már évek óta úgy alakul a súlygörbém, hogy egész évben ereszkedik, majd nyár közepén, és  évvégén megugrik. De a trend nagyjából ugyanaz, ahogy a középérték is viszonylag állandó. Néha elfog a kétely (szokásosan), hogy jól van-e ez így, hogy nem lenne jobb inkább, ha a nyaralás alatt is folytatnám a szigorú étrendemet, és a napi edzéseimet. Biztosan létezik olyan ember, akinek ez a fajta megállás nélküli hajtás jó és kell is, de úgy gondolom, én nem ilyen vagyok. Alapvetően három lehetőséget látok:

  1. Élem az életem ahogy tudom, és amikor nyaralok/karácsony van, akkor felcsúszik pár kiló, ná und...? Az eredmény: néhány évtized alatt ledolgozhatatlan nagyságúnak tűnő hájtömeg, és jöhetnek a kifogások a génekről, a pajzsmirigyről, meg a vastagcsontúságról. Ja, meg hát ekkora túlsúlytól amúgy sem lehet megszabadulni, max. gyomorbypass-al vagy valami hasonlóval
  2. Szarok rá, hogy nyaralok, én tartom magam a szigorú étrendhez, a  napi két óra edzéshez, nem érdekel, hogy mindenki körülöttem pihen és eszik. Az eredmény: én jó esetben durcimókus, rossz esetben agresszív, ingerlékeny, rosszkedvű pokróc leszek, és elrontom a saját, továbbá a körülöttem élők nyaralását.
  3. Rádolgozok évközben, és a súlyomat lejjebb viszem pár kilóval az általam belőtt optimálisnál, így van helyem "rosszalkodni", és nem kell kétségbeesnem, mikor hazaérve a mérlegre állok... eredmény: kiegyensúlyozott élet, lazítós nyaralás, amibe belefér a mama rántott húsa ugyanúgy, mint a frissen kisült mákosmeggyes a mohácsi lidiben :)

Nyilván a harmadik verziót tartom az élhetőnek, már csak saját tapasztalatból is. Mindazonáltal mint mindig, idén is gyártottam tanulságot. Van pár dolog, amivel javítható az irány, amivel csökkenthető az okozott "kár"Ezeken a területeken mulasztottam idén, de jövőre megpróbálok jobban odfigyelni. Jelesül:
  • Elegendő víz fogyasztása mindennap
  • Elég alvás/pihenés
  • A nehéz vagy a szokatlan ételek fogyasztásának a fokozatossága
Ezeket a szempontokat jobban szem előtt tartva azt hiszem még közelebb juthatok a tökéletes nyaralás megvalósításához (étrend, életmód vonalon persze)

No comments:

Post a Comment