Thursday 21 July 2011

Hullámok, platók, tréning

Arra gondoltam, egyfajta tréningnek is fel lehetne fogni a minden reggel történő mérlegelést. Kiválóan megfigyelhető, milyen kiszámíthatóan reagál az ember az adott eredményre, de legfőképp az előjelre. Mert nyilván bár a statisztika lineáris fejlődést mutat, azért ugrabugrálnak oda vissza rendesen a dekák. Ami persze normális teljesen, csak egyáltalán nem mindegy az előjel.

És mitől tréning? Hááát....azért, mert az ember kénytelen - hiszen józan paraszti ésszel belátja, hogy az nem normális, amikor mondjuk van egy 10-20 dekás hízás az egyik napról a másikra, akkor az a napom konkrétan el van baltázva - végig gondolni, hogy a folyamat hogyan működik, hogy az emberi test tényleg egy bonyolult és összetett rendszer, és nem szabad lelkileg függővé válni a mérlegtől.

Pedig én pasi vagyok, tehát a ciklusok meg a holdfázis, meg a pré meg a post "traumák" elkerülnek. Szegény nőknél ez még bonyolultabb. De nálunk, pasiknál is azért van ám bioritmus, anyagcsere, satöbbi. Arról nem beszélve, hogy nemcsak minden nap pontosan ugyanakkor kellene méredzkedni, hanem minden nap pontosn ugyanakkor és ugyanazt enni, és mindennap pontosan ugyanakkor és ugyanazt csinálni....és ugyanúgy! Namost ugye mivel nem robotok vagyunk, hanem emberek, ezért ez nyilván egy hülyeség.

Marad tehát a tréning-tudat, és az, hogy a lelkirészét képesek legyünk úgy kezelni, hogy nem az adott értéket figyeljük, hanem az egész folyamatot. És tudatosítjuk, hogy az adott érték csupán adalék a pontos statisztikához.

Másik dolog, hogy olvastam arról, hogy létezik a plató effektus. Ez nagyjából az, amikor valaki egy diéta során ugyanannyi kalória mennyiséget visz be a szervezetébe, és ugyanannyit éget is el naponta, tehát folyamatosan hozza ugyanazt az életmódot, és fogy is szépen, aztán egyszercsak beáll, mint a háromnapos rakott krumpli. Minden ugyanúgy megy, de nyista fogyás. Azt mondják, a többség ezen a ponton adja fel az egész diétát, és ezért nem is nagyon forszírozzák a témát a különböző diétáról szóló cikkek, tanulmányok.

Namost az van, hogy én akkor vagy nagyon szerencsés vagyok, vagy csak simán freak, mert nálam ez is máshogy volt/van. Nekem ugyanis nem volt ilyen plató....eddig. Most akkor aggódnom kellene....? Nem tudom. Lehet, hogy azért nem, mert a napi kontroll miatt elkaptam időben, amikor észrevettem, hoyg kezdek megállni? februárban történt, hogy megállt a fogyás, és például akkor irtottam ki a sajtot az étrendemből. Lehet, hogy csak figyelni kell folyamatosan és akkor nincs plató...?

Olyan jó lenne másokkal értekezni, akik hasonló dolgokon vannak túl, mint én... bújom a netet, de nem könnyű.

No comments: