Friday, 6 January 2017

Házimunka- beleszámít, vagy nem?

Hányszor hallhatjuk jobbára háziasszonyoktól, hogy minek nekem edzőterem, mozgok én eleget, meg sem állok egész nap. Vajon a házimunka végzése minek számít? Vajon a puszta létezéshez szükséges energiafelhasználáson túl mennyire számít extra kalóriaégetésnek a vásárlás-főzés-mosogatás-mosógéppakolás-tergetés-hajtogatás-felmosás-porszívózás-stb?

Nyilván nem gondolhatja senki, hogy ha egész nap ül valaki egy asztalnál, vagy a kanapén fekszik, az egyenértékű kalóriafelhasználást jelent egy egész nap sürgő-forgó ember felhasználásával szemben, aki meg sem áll mondjuk délutánig, maximum egy kávéra ül le. A nagy kérdés az, vajon felmentheti-e az embert a sok házimunka az alól, hogy lejárjon edzeni, vagy futni, vagy bármilyen egyéb testedzést végezzen?

Utánaolvastam itt-ott, és azt kell mondanom, hogy az általános vélekedés azt mondja, nem számít bele közvetlenül. Ugyanakkor hivatalos kimutatás van arról, hogy azok, akik aktívan élik a mindennapjaikat, azok tovább élnek, és általában egészségesebb állapotúak idős korukra. De akkor létezik, hogy semmit nem számít a házimunka?

Dehogynem. Csakhogy házimunka és házimunka között is van különbség. Más dolog a kanapén ülve, tévét nézve fél szemmel hajtogatni, és más havat hányni, vagy kertet asni fel. Nyilván a két végletet írtam, de csak hogy jobban szemléltessem a különbséget. Felmosni, porszívózni is lehet lagymatagon, lassan, kényelmesen, és lehet úgy is, hogy 15 perc után az emberen folyik a víz. Na az már egész biztosan beleszámít a napi mozgással elégetett kalória egyenlegünkbe.

Azt hiszem az igazság félúton van. Ha rendszeresen karban tartjuk a testünket, és mindennap heti rendszerességgel végzünk valamilyen igazi kardió mozgást és/vagy súlyzós edzést, akkor beleszámít az otthon végzett munka is, de ha nincs semmi más, csak a házimunka, akkor sajnos azt kell mondanunk, hogy az önmagában  mint mozgáskiegészítés, nem elég a súlytartáshoz, depláne a fogyáshoz,

No comments:

Post a Comment