Monday 3 September 2012

Mennyi az annyi....

Azt mondják, az éremnek két oldala van. Én azt mondom, jó esetben csak kettő, de sajnos sokszor sokkal több. Amikor fogyásról beszélünk, és az a célja valakinek, hogy súlyfeleslegtől szabaduljon meg, akkor az ilyenkor felmerülő problémák általában csőstül jelentkeznek. Erről már többször írtam itt, össze kell egyeztetni az eddigi életmódot az új életmód változtatásaival, be kell illeszteni a képbe valahogy az eddig mozaikkockák elvesztése nélkül. Mondjuk ki: időt, energiát és pénzt kell még beleszuszakolni az életünkbe, oda, ahol ezekből eddig sem volt feltétlenül sok felesleg.

Érthető, ha az ember igyekszik más kárán tanulni sikerén okosodni, netalán segítséget vesz igénybe. Kipróbált étrendek, módszerek, tippek-trükkök. Fórumok, chat-szobák, linkgyűjtemények, levelezőlisták, izzanak az ötletektől. Egyre több hasznos oldal jön létre, ami segíti a fogyni vágyókat. 

Hogy mennyire nem mindegy, egy adott ételt hogyan készítünk el, vagy honnan szerzünk be, nézzünk egy teljesen egészségesnek látszó étrendet:

Reggeli: 2 pohár epres joghurt
Tízórai: Tojásrántotta, 3 tojásból
Ebéd: 2 szelet csirkemell, vegyes körettel
Snack: 30 deka gyümölcs
Vacsora: 2 szelet tőkehal, zöldségkörettel

Ez egy teljesen oké étrend, van benne bőven fehérjeforrás, -még omega3 is-, van benne joghurt, zöldség, gyümölcs. Teljes kiőrlésű cucc nincs benne, de most olyan étrendet akartam, ami fogyós. Szóval ha szigorúan ragaszkodom az ebben leírtakhoz, akkor is választhatok a polcról többféle joghurtot, a rántottát is elkészíthetem zsírmentesen vagy olajjal, szalonnával, sajttal, a levest is ránthatom, és szaggathatok bele galuskát.....attól az még ugyanúgy zöldségleves. A csirkemellet meg lehet sütni minden zsiradék nélkül, serpenyőben vagy tepsiben, meg lehet kirántani is, olajfürdőben. Csirkemell az így is, úgy is. Ahogy az alma is gyümölcs, meg a banán is. És ahogy a krumpli és a kukorica is zöldség, meg a brokkoli és a sárgarépa is. Ugye...

Ráadásul a mennyiségeket is megkötöttem, holott sokszor találkozhatunk az egy tányér, egy adag, egy szelet, egy kanál.....sorolhatnám tovább kifejezésekkel, amik még tovább tágíthatják a rést. A számításaim alapján ez a menüsör egyaránt lehet 1577 és 4503 kalória is.....pedig mennyire nem mindegy, mennyi az annyi....

11 comments:

Lazac said...

Azta, de durva!
Tudom én ezeket, de azért így szépen egymás mellé téve mellbevágó, pedig igaz!

Mandula said...

Te jó ég!!! Ez így leírva nagyon üt!

Alan said...

Ugye...? :)

MaManjana said...

Jaj, most olyan slendriánnak érzem magam, mert ugyan publikálom a napi kajáimat, de sokszor nagyon nincs kedvem odaírni, hogy mennyi gramm, mekkora szelet, milyen elkészítési mód... :-O Pedig ki van ám számolva, csak lusta vagyok átgépelni. :-S Mondjuk én legalább csak egy amatőr vagyok, aki a saját bőrét viszi csak a vásárra, viszont nagyon sokszor saját magukat "profi"-nak érző bloggerek is így írnak étrendet. Fél doboz sovány túró. Aha, mekkora doboz? Például. :-)

Alan said...

A fogyásom alatt többször volt, hogy lanyhult a tempó, én ilyenkor álltam neki olyan elmebeteg szinten kigrammozni mindent, hogy rájöjjek, mi a hiba. Vettem digitális mérleget, ami 1 grammot is mér, és nem voltam rest a tojásrántotta alá ecsettel kent olaj megmérésére, és kiszámolására. Túlzásnak tűnik, de párszáz kalória úgy összejön egy nap az ilyen kis apróságokból, hogy a fal adja a másikat. Később szintén excelben csináltam egypár minikalkulátort magamnak, és amikor elkészítettem az ételt (például legyen szendvics, vagy sajtkrém, vagy bármi más), akkor az összetevőket grammra lemértem, majd mikor megvolt minden, bepötyögtem a kalkulátorba, és a végén pontosan ott volt, miből, mennyi lett az annyi. Hiszem, hogy az ördög a részletekben rejlik...:)

MaManjana said...

Én most őrjöngök, úgy néz ki, betojt a kis konyhai mérlegem (digitális, grammot is mér), tiszta pánikhangulatom van. :-D

Alan said...

Nem vigasznak szánom, de én két év alatt a harmadikat nyírtam ki....ez a mostani elvileg 25 évig garanciális...de totál tönkrement pár napja (ez salter márkájú, az előző kettő márkátlan volt.) Azt hiszem, hozzá kell szokni, csak kicsit drága fogyóeszköznek :-/

MaManjana said...

Rendkívül örvendek. Ez két éves, de igazán használatban csak fél éve van. Tegnap megnéztük, vadiúj elemekkel sem kapcsol be. Nem örülök. :-(

Anonymous said...

Szia!

Szeretnék gratulálni az elért eredményedhez, kemény munka van benne, ahogy olvasom.
Másodsorban pedig: táblazatodat olvasva, nem csodálkozom azon a megállapításon, hogy egy magyar vasárnapi hagyományos menü simán ütheti fejenként az 5-6000 kalóriát is ( pl:tésztás húsveles, rántott hús vajas-hagymás tört krumplival, cukros-ecetes salátával, lekváros palacsinta, üdítö, ..stb).
Döbbenet így leírva látni!
Jók az írásaid!

Üdv,
Vali, Greystones

Alan said...

Szia Vali, köszönöm az elismerést :) Valóban sok munka volt benne, és még lesz is, azt hiszem :)

strigadur said...

...de rohadttúl megéri !!! :) minden egyes betű