Thursday 6 September 2012

Merengés a répatorta fölött

A bevásárlás után beültünk egy kávéra a helyi Costa kávézóba, és miközben elmajszoltam az 514kalóriás isteni finom répatorta-reggelimet, arról filozofálgattunk a feleségemmel, hogy vajon mit is jelent a szépség, és miért ennyire szubjektív fogalom.

Számtalan embert látni a világban, akik öntudatosan viselik a kövérségüket, és sok-sok energiát fektetnek magukba, de nem az ideális súlyuk elérése terén, hanem öltözködés, smink, testékszer terén. Az ember hajlamos azt gondolni, amikor egy 40 feletti BMI-vel rendelkező ember ilyen arckifejezéssel jár-kel a világban, akkor valószínűleg nem gondolja magát csúnyának. Ellenkezőleg. Szépnek. Esküszöm, ezeknek az embereknek az arcukon én ezt látom. 

Lehet, hogy persze én rosszul látom, és nem így van, de gondoljunk csak bele: Mit is jelent a szépség....? tegyük fel, hogy adott egy ember, aki komoly súlyfelesleggel rendelkezik, és a tükörbe nézve elégedetten csettint, és arra gondol, hogy milyen jól néz ki. Ha én ezt máshogy gondolom, az az én dolgom. Mondjuk, hogy szerintem nem szép. De kinek a véleménye nyom többet a latban?? Miért lenne nekem igazam, és miért ne lehetne neki? Végülis ugyanolyan erővel, ahogy én csúnyának gondolom, lehetne szép is...

Mi határozza meg a szépséget? Ha abból indulok ki, amit a plakátokon látni, ahogy a jól öltözött fiatal modellek néznek ki....nos, akkor elmondhatom, hogy az emberiség kilencevn százaléka csúnya :):) Akkor tehát a szépség ideálja, egy média által folyamatosan ébren tartott társadalmi elvárásokon alapuló paradigma lenne csupán...? Ki mondja meg mi a szép....? Kinek mi a szép...?

Érdekes kérdések ezek. A túlságosan nagy túlsúly ellen könnyű érvelni, hiszen ott van az egészség, mint olyan. A túl kövér embernek könnyebben lesznek keringési rendellenességei, magas vérnyomása, stb....gyorsabban kopnak el az ízületei, fáradnak el az izmai....és a súlyfelesleg korlátozza a szabad mozgásban. Viszont van egy elég széles mesgye, amikor ezek a kockázatok, illetve korlátok nem, vagy nem meghatározó mértékben állnak fent. Egy átlagos, 170 centi magas 35 éves férfi testsúlyára akkor is a normál húzható rá, ha 58 kiló, és akkor is, ha 72. Ez nagyon szorosan vett sáv. Én inkább azt mondanám, hogy 58 és 78 kiló között benne van a "normális"-nak nevezhető dobozban. Tehát aktív és egészséges életmóddal komolyabb rizikók és korlátok nélkül élhet. Azonban a két súly között van 20 kiló, és valljuk meg sokan ezen a 20 kilós határon belül igyekeznek lefogyni, azaz a logika mentén haladva a fogyás motivációja sokkal inkább írható a szépségre való törekvésre, mint egészségügyi megfontolásra.

Nem tudom mi értelme van ennek a post-nak....lehet, hogy semmi. Csak elgondolkodtam, mennyire befolyásolhatóak vagyunk mi emberek, és mennyire más tud lenni minden, ha másik szempont felől közelítünk.

No comments: