Thursday 19 April 2012

Kémia

Milyen fura, hogy vannak olyan ételek, amiket ha megkívánunk és elkezdünk enni, akkor egyenes arányban csökken az ét-vágyunk iránta a belőle elfogyasztott mennyiséggel, és van, amelyeknél nem. Mondok példát. Egy sonkás szendvics elfogyasztása után csökken a vágy a sonkás szendvics iránt. Máshogy fogalmazva 2-3-4-X darab sonkás szendvics elfogyasztása után megszűnik a vágy a sonkás szendvics iránt. Úgy is lehetne fogalmazni, hogy jól lakunk. Pont.

Más ételeknél ez nem működik. Például jégkrém, sütemény, sósmogyi, chips...ezekből hiába eszem meg X darabot, utána is ugyanolyan kívánatosak. Emlékszem, volt, hogy degeszre ettem magam süteményből, és konkrétan nem tudtam többet enni...de 10 vagy 15 perc múlva, jártamban-keltem simán bekaptam egy-egy szelettel. Ahogy ürült a gyomorból, és fizikailag képes voltam enni megint olyat, ettem is, mert a vágy iránta nem múlt el, hiába ettem sokat belőle. Ugyanez igaz például a rántott húsra is. Vasárnap, ebéd. Mindenki jóllakik, én is ettem, amennyi belém fért. Majd miután befejeztük, elpakoltunk, és mondjuk feltettem egy kávét Mialatt lefőtt, simán bekaptam még egy szelettel. Valahogy eteti magát ez a fajta étel, hiába eszel belőle, akarja, hogy még egyél :)

De a natúr sonkás szendvics nem ilyen. Vagy a gyümölcs. Vagy a zöldségek. Azokból jól lehet lakni úgy, hogy elég belőle, és megszűnik az ét-vágy iránta. Vagy ez csak én velem van így vajon? Nem tudom. Ahogy azt sem, vajon van-e kapcsolat ott, hogy jellemzően az előbbi csoportba az egészségtelen, hízlaló ételek vannak, míg az utóbbiban az egészségesebbek. Nyilván van, persze hogy van.

Hiszen ott van az agy kémiája....serotonin, endorfin, dopamin, galanin, inzulin....soroljam? Csak néhány hormon, ami vezeti az érzékeink vonatát. Igen bonyolult neuro-endokrin rendszerrel működünk, amit az orvostudomány kóstolgat ugyan, de elég messze van attól, hogy 100%-ig értse és megértse a működését. Nemhogy irányítsa. Marad nekünk tehát a tüneti kezelés, meg a tapasztalat. 

2 comments:

Lazac said...

Na, ezt is köszi..f*ngom nem volt arról, hogy pl miért nem tudom abbahagyni a mogyoró evést, csak amikor már kiürült a zacsi. És igen, a sütikkel is pont így vagyok. :) Érdekes ma reggel pont elég volt az a 2 db alma, amit felszeleteltem, nem akartam többet enni belőle....bezzeg, ha grillcsirke lett volna! :):):) Jó kis ropis bőrrel....mmmmmm :):):):)

Anonymous said...

Igen, jo helyen kapisgalsz a hormonoknal..ugyanazt a hatast valtjak ki ezek az etelek, mint pl a kemeny drogok heroin stb..azokbol sincs megallas, mindig tobb es tobb kell beloluk aki raszokik, mert azok a receptorok amik felveszik a hatoanyagait pl a drognak "erzeketlenne" teszik a receptorokat es igy mindig tobb es tobb kell ugyanabbol az anayagbol, hogy valami erezheto hatasa legyen..