Monday 16 September 2013

Aktuál kocka - müzliszelet leírás

Azt hiszem, akkor eljött az ideje az általam gyártott müzliszelet receptleírásának. A következőt kísérleteztem ki:

  • 10 deka gabonapehely (általában zab, de próbáltam árpából is.)
  • 10 deka búzakorpa 
  • 45 deka alma reszelve
  • 1 deka kakaópor
  •  őrölt fahéj
  • 1,5 kiskanál édesítő tabletta porrá zúzva
  • vaníliaaroma....1 lötty
Többféleképpen próbáltam a zabpelyhet felhasználni, egy részét kávédarálón ledarálva például. Aztán végül rájöttem, hogy a legjobb pont úgy, ahogy a zacskóban van. :)A boltokban a minél kevesebb kalóriaértékűre mentem rá, az értékek változóak 323-380 között. Nem túl nagy különbség, de az ördög a részletekben rejlik. Így jött az árpapehely is (kevesebb kalóriájú volt, mint a zab), de végül a litvánnál találtam olyan zabpelyhet, ami az árpát is "üti". Eredetileg zabkorpát használtam, de a búzakorpa majdnem feleannyira energiadús, és arra gondoltam, hogy végülis az lenne a funkciója, hogy felszívja az alma nedvességét. Az édesítőt azt ki-ki ízlés szerint adagolja nyilván, nekem ennyi jött be.


A hozzávalókat összekeverve egy darabos, de leveses, kicsit meghatározhatatlan állagú anyagot kapunk. Nem lehet gyúrni, mint a tésztát, és kenni sem, mint egy krémet. Hogy mit lehet akkor csinálni vele? Hát...nyomkodni. Úgy csináltam, hogy a tepsibe sütőpapírt fektettem, beleöntöttem a masszát, és szétnyomkodtam. Fa spatulával és mini hengerrel megformáztam a széleit, és egyenletes magasságúra dolgoztam el.

A sütőben, légkeveréssel, 160 fokon sütöttem. A 60 perc túl sok, kiszárad nagyon. A 20 perc nem elég, nedves marad tőle. Bár nincs benne semmi, amit ne lehetne megenni sütés nélkül, de nyersen szétesik az anyag. Tehát a fél órás sütési idő jött be. Ami problémát okozott, az a zsírpapír levarázslása volt. Miután kivettem a sütőből, a papír kilógó széleinél fogva kiemeltem, és lefordítottam egy deszkára, majd lehúztam róla a zsírpapírt. Na ez a tricky...ugyanis ha hagyom kihűlni, akkor rászárad, ha meg még melegen húzom le, akkor feltépi a masszát. Lehet késsel egyengetve lassan haladni, ha meleg, vagy ha már kihűlt, fűrészes élű késsel, gumikötél-idegekkel milliméterről milliméterre levágni róla a papírt.

Mindkét út járható, de én valami jobbat akartam. És akkor jött az ötlet, hogy az asszony a múltkor vásárolt egymásba rakható, négyzet alakú sütemény-kiszúrókat. Ebből egy közepes méretűt elővettem, egy faspatula végére ráraktam, és a masszából belehalmoztam egy adaggal. A tetejét a hüvelykujjammal elsimítottam, elnyomkodtam....majd lehúztam az aljáról a spatulát, és szórtam az aljára egy csipet búzakorpát. Így fordítottam le a sütőpapírral kibélelt tepsibe, majd óvatosan kinyomkodtam a formából. Fél óra alatt megsült, és teljes mértékben le lehet választani a papírról, hála a búzakorpának, amit a kockák és a papír közé tettem.

Azért neveztem el aktuál kockának, mert a napi étrendembe illesztésnél meguntam a mindig változó neveket. Volt zabos müzliszelet, búzabszelet, malátapehelyszelet....sőt "lekváros müzliezelet lekvár nélkül" is....egyszer úgy akartam megcsinálni, hogy higított lekvárral kenem meg a tetejét....de végül nem...Na mindegy, a lényeg, hogy aktuális müzleszelet lett, végül csak röviden aktuál szelet, vagy aktuál-kocka.

A számokról még pár szót. A fenti mennyiségből készült masszából durván 20 szelet, vagy kocka süthető, persze ez függ a vastagságtól, meg a rutintól is, ki mennyi kálóval dolgozik. A mennyiségek ezzel az osztóval lettek leosztva. A súllyal most külön nem foglalkoztam, de nagyjából hozom a bolt müzliszeletek súlyát, ami 20-25 gramm között szokott lenni. Érdekes még a bekerülési költség. Az energiát és a munkadíjamat nem számoltam (LOL)...amúgy kemény nyolc centre jött ki egy szelet....Ehhez képest a Weetabix zabpehelyszeletemből az 5 db. 3€...akkor darabja 60 cent, ami több mint hétszerese az általam előállított szeletnek, nem beszélve a sok hozzáadott guargumiról, meg szirupokról, meg cukorról, ami abban van, de az enyémben nincs :)



 

2 comments:

mileszebből said...

Arról nem is beszélve, hogy azért mindig akad otthon egy kis zab, 1 alma, nem is kell nagyon rákészülni, bevásárolni hozzá. Itt 1 szelet ára 50 ft--nál kezdődik (plusz-mínusz).
Az adagolós részt 2x kellett elolvasnom, hogy megértsem, de ez az én hibám, viszont hasznos, sokszor a gutaütés határán próbáltam az odaragadt, szilánkosra morzsolódott sütőpapírt levakargatni az aprósüteményről! Egyszóval kösz :)

Alan said...

Nem volt egyszerű, bizony, a papírra ragadás nagyon bosszantó, mert az ember hiába dolgozik, ha beleragad :-/...és ahogy mondod, akad otthon mindig a hozzávalókból. Persze ha nem fontos a kalória, akkor lehet bele még mindenfélét rakni, mogyoró, mazsola, mandula, kókusz, pekándió, vagy méz, juharszirup, stb....gyorsan megvan, és olcsó, ez sem utolsó szempont :)
Köszönöm a kommentet.