Monday 30 September 2013

Répás-diós-kókuszzsíros süti

Utána olvastam a kókuszzsírnak, és annyi szuper dolgot láttam róla leírva, hogy gondoltam, csak beszerzem. És lőn....potom 5,99€-ért találtam is, egy fél kilós kiszerelést. Gondoltam kellene belőle sütni valami süteményt, ami csupa ún. "reform" cuccot tartalmaz. Úgymint teljes kiőrlésű liszt, melaszos barna cukor, kókuszzsír....stb. És megtaláltam az -egyébként megintcsak ausztrál eredetű- répás diós szeletet, amit kicsit átalakítottam a saját ízlésemre. Például a mazsola helyett szőlőt tettem bele.

Elméletileg volna a tetején egy bevonat, de én ezt kihagytam, mert egyrészt nagyon megdobta volna a kalória/szelet számot, másrészt a mascarpone még csak-csak, de a vaj meg a porcukor nem kifejezetten az egészséges konyha része. Olyan szempontból elég jó, hogy nekünk pasiknak is kivitelezhető süti, ugyanis nincs benne semmi kelesztendő, pihentető, nyújtandó tevékenység. Egyszerűen összekeverjük a hozzávalókat, és zutty mehet a sütőbe. Íme a hozzávalók:
  • 500 gramm sárgarépa, lereszelve.
  • 200 gram dió, összedarabolva
  • 150 gramm szőlő
  • 250 gramm teljes kiőrlésű liszt
  • sütőpor, fahéj
  • 4 tojás
  • 250 gramm soft barna cukor 
  • 250 gramm kókuszzsír 
Kivajazott tepsiben, 160 fokon, 40 percig kell sütni, légkeveréssel. Elpárolgás szinte semmi, a kezdeti tömege 1850 gramm volt, a kész sütemény pedig  1680 gramm. Húsz szeletbe vágva egy szelet kalóriája 293, súlya pedig 84 deka. Ha ezt a csíkot még félbe vágjuk, akkor kapunk egy kétfalatos, 150 kalóriás sütit, ami tökéletes mondjuk egy kávét/tea mellé, példának okáért (a mellékelt fotón ekkora szeletek vannak).

Nem fogyókúrás süti, de súlytartásnál oké, és nagyon egészséges, természetes anyagok vannak benne. Ha legközelebb csinálom, a szőlőt kihagyom teljesen belőle, mert nemigen érezni. Ha kalóriaszegényen akarnám megcsinálni, a diót kivenném, raknék be helyette almát...és kevesebb kókuszzsírt adnék hozzá. Ezekkel a változtatásokkal le tudnám vinni 220 kalória körülre a szeletnyi energiamennyiséget. Ha a cukrot is kilövöm, és mondjuk ciklamáttal ízesítem, akkor további 70 kalóriás vesztéssel 150 kalória alatt lenne a tepsi egy huszadrészéből alkotott szelet, tehát nagyjából le lehetne felezni a mostani energiáját. A hozzávaló icing alkalmazásával egy szelet 380 kalória körül állna meg.
Igaz, kalóriailag lealacsonyítva nem diós-répás süti lenne, de valljuk meg őszintén a 20 dekányi dió 1400 kalóriája azért elég zorall benne. Látható, hogy egy szelet mozoghat 150-380 kalória között, szóval kellőképpen alkalmazható egyedileg, attól függően, ki éppen hol tart az életmódváltásban :) Ízre nagyon kellemes, karakteres sütemény, nem habkönnyű, inkább olyan "okosan tömör"...és az ízvilága kifejezetten egyedi.

3 comments:

strigadur said...

hűűű... ez igen ;) Külön köszönöm az XXXL verziós ötleteket is :)
elemzés is itt van... ez igen... amolyan igazi ..."by Alan"
próbáért kiált :)
gyerkőcök hogy fogadták ??

Alan said...

Köszi Strigadur :) Gyerkőcök nagyon jól fogadták....kábé a tepsi egyötöde van meg még. Mikor készítettem a képeket, reszelt répát tettem rá, díszítésként. Aztán miután végeztem, ott hagytam a tányért az asztalon. Tomi fiam mikor enni akart belőle, mondtam, hogy ne vágjon újat, ott van a tányéron, egye csak meg azt nyugodtan. Erre rámnéz, és megkérdezi: de ugye nem baj, ha a répát kidobja, ami rajta van ? :D:D:D Merthogy utálja a srác a sárgarépát....viszont a süti nagyon bejött neki, szóval nincsen semmilyen répa íze...ergo a legtöbb kölyökkel kompatibilis, annak ellenére, hogy répából van :)

strigadur said...

na pont erre gondoltam... a gyáriban ott a rejtett kcal, a háziban meg a vitamin :D thump's up