Saturday, 7 September 2013

Kutakodás kókuszgolyó témában

Nálunk nagy kedvenc a kókuszgolyó. A gyerekek nagyon szeretik, és elég gyakran csinálom. Itt ugyebár darált kekszet nem lehet kapni (na jó, a magyar boltban igen, de dőreség lenne tízszeres áron vásárolni, amikor...) viszont a helyi ún. "rich tea" keksz tökéletesen megfelel a célnak, chopperrel összezúzva. Hagyományosan porcukor, kakaópor, tej, különféle ízesítők, mint kávé, rum, vanília, citrom, és így tovább kellenek hozzá, nem is vitás, miért is tiltólistás azoknak, akik odafigyelnek arra, mit esznek meg.

A dolog aktualitása a zabos cuccokból jön. Az egyik legnépszerűbb a zabpelyhes édességek közül, nagyon sokan készítik és fogyasztják, ugye a magas rosttartalom és a minőségi CH miatt. Most hogy felszerelkeztem itthonra is ilyen zabos termékekből, gondoltam kipróbálom én is....mi bajom lehet? El is készítettem az én verziómat, extrém miniatűr méretekben. Azaz 5 deka zabpehelyből, 1,2 deka kakaóporból, 1 deka kókuszreszelékből és fél deci tejből. Tényleg csak szórakozásból, ugyanis a család ma el lett látva édességgel, tekintve, hogy túrós rakott palacsintát sütöttem nekik, Benikém meg muffint sütött :):) Nagyon szeret a konyhában ténykedni....(mondjuk 5 percig szigorúan, de ez egy nyolcévestől méltányolható)

Szóval játék, szórakozás...a zabpelyhet, majd a kókuszreszeléket a kávédarálón dolgoztam meg. Édesítőnek a külön erre a célra vásárolt mini márványmozsárban zúztam össze a 15 db kávéédesítő tablettát (gyakorlatilag elhanyagolható súllyal és kalóriaértékkel). Jelentem finom lett. Minden adatot kiszámoltam...és kicsit csalódva konstatáltam, hogy bizony 70 kalória lett egy golyó...és akkor felmerült bennem, hogy vajon a hagyományos golyó mennyi lehet? Leültem, és kiszámoltam mindent. 94. Szerencsére ezt a süteményt nem kell se sütni, se főzni, így az alapanyagok súlyával lehet kalkulálni. Én alapvetően kisebb golyókat szoktam gyúrni, ezúttal amiket csináltam, azok 2,5 dekásak voltak. A hagyományos golyóknál is leosztottam méretarányosan az értékeket. És tádámm....megtudhattam, hogy de akkor miért is jobb a zabos verzió, mint a normál? Mert ugye a kalóriája azért annyival nem kevesebb...íme az eredmény:

Látható, hogy egyrészt valamennyivel a kalóriérték is kisebb, de a CH egyenesen fele annyi, a protein meg dupla annyi, mint a hagyományos, kekszből-cukorból gyártott golyóbisnak. Szóval akkor a konklúzió:

Ebből sem lehet túl sokat megenni, de azért lényegesebben értékesebb anyagokkal etetjük a testünk, ha a zabos verziót készítjük el. Mondjuk öt darabbal a 400-as értéken belül maradunk, és azért az arra elég, hogy nassoljunk egy keveset.

5 comments:

  1. Kedves Alan, néha olvasom a blogodat, gondoltam leírom az én kókuszgolyó receptemet, amelyet sokszor készítettem, és csodás íze van. Amúgy a Norbi recepteskönyvéből inspirálódtam. Ez sztem kevesebb kalóriát is tartalmaz, mint a fenti. Ha kiszámolnád, írd meg.

    Hv. 15 dkg zabpehely, 3 nagy alma, 1O dkg kókuszreszelék, 2 ek. kakaópor, 6 csepp rumaroma, fahéj, meggy, édesítő (én folyékony steviát ill. xilitet használok)ízlés szerint.

    Az almákat meghámozzuk, lereszeljük apróra, hozzáadjuk az összes többit, kivéve a kókuszreszelék egyharmadát. Kicsit érdemes pihentetni, majd golyókat formálunk, beleforgatjuk a kókuszreszelékbe. A közepébe lehet tenni egy félbevágott meggyet, ha nincs, esetleg egy-két szem mazsolát, így mindenképpen finomabb, de ezek nélkül is jó.Nekem ebből a mennyiségből kb. 27-30 db. golyó lesz.

    ReplyDelete
  2. Még annyit hozzáteszek, hogy a száraz hozzávalók mennyisége változhat, attól függően, mennyire leves az alma. Az alaprecept 3o dkg almát ír, ez kb. 3 nagyobb alma. De picit ki is lehet facsarni, bár én sosem tettem.

    ReplyDelete
  3. Kedves Ingrid, köszönöm a receptet! :) A zabpelyhet ledarálod mondjuk kávédarálóban, vagy csak úgy "simán" használod fel?
    Üdv:
    Alan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apróbb szeműt használok, azt úgy simán, és hagyni kell fél órát, hogy az almától megpuhuljon.

      Delete