Saturday 14 July 2012

A BMI-ről sokadszorra.

Ez is egy olyan dolog, amiről már jónéhányszor írtam, de újra meg újra felmerül bennem a BMI fogalma. Számos blogger, aki a fogyásról/diétáról/fogyókúráról posztol, hanyag eleganciával felejti el megemlíteni a magasságát. Persze magánügy, kinek mi köze hozzá.....hát csak annyi, hogy ha valaki leírja, hogy kérem szépen hetven kilós vagyok, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy ahhoz a hetven kilóhoz száznyolcvan centi magas, vagy százötven.

Az előbbi 21-es BMI, az utóbbi meg 31-es. Az egyik normális, sőt inkább slankabb az ideálisnál, a másik konkrétan az "elhízott" kategória. Most hagyjuk azokat a dolgokat, hogy kinek mi az, ami tetszik, zsírpárnák itt-ott, csontosság, lógó bőr, ráncok, alkat, izom, testzsírszázalék....sorolhatnám napestig a különböző befolyásoló tényezőket, amik befolyásolhatják azt, ki mennyire van magával megelégedve, ill. ki mennyire érzi jól magát a bőrében. De ezek mind szubjektív dolgok. Egyénfüggők.

A BMI értéknél nincs duma, objektív képet ad az adott emberi testről. Igen, tökéletlen, mert a kisportolt, kigyúrt erőcsávó meg az unikumosüveg testalkatú sörissza tunyacsápnak meglehet, hogy ugyanaz az érték jön ki. Nem nézi az izom-zsír arányt, nem foglalkozik a kinyúlt bőrrel sem, és a csontszerkezettel sem. Mégis nagyszerű kiindulási pont mindenki számára. Mert kurvára objektív. Szóval sokkal őszintébben, és nyíltabban jellemez egy testet a BMI indexe, mint az, hogy hány kiló.

2 comments:

Verus said...

Na végre... kellett már ez a poszt is. Hogy nekem mennyire elegem van ebből a ki hány kiló..
Nem tudom, hogy pl a fenti példádra mi lenne a jó reakció..?
Elmagyarázni, hogy "aranyom, de én 180 centi vagyok, te meg 160.." vagy meghagyni abban a tudatban, hogy ő nem is kövér, nincs is szüksége fogyókúrára, hiszen egyformák vagyunk :)) ?

BTW örökké megmarad az a poénod, mikor 190 kilósan azt ecsetelted, hogy Te túl alacsony vagy, azért rossz a BMI-d :):) A kifogások királya volt ez a duma :)))))

Lazac said...

Nekem sem a súlyommal van a baj, alacsonyabb vagyok 25 centivel, mint kellene...muhaha :):):):)