Tuesday, 10 July 2012

Technika


Technika. Ez a szó azon kevés szavak egyike, aminek nemigazán van magyar nyelvű megfelelője. Már ami egy szóban kifejezné mindazt, ami a szó mögötti jelentésre utalhat. Viszont körbeöleli az életünket. Talán lehetne fordítani módszernek is, egyféle kontextusban mindenképp.  A módszer, ahogyan végzünk egy tevékenységet. Amilyen technikával dolgozunk. Például -jobb későn mint soha alapon- utánanéztem a kerékpározás témakörben az ideális beállításokra. Úgy értem nyereg, kormány távolság, dőlésszög, miegyéb. Teljesen más lett a bicikli fazonja. És a mai 39 km-es távon kipróbáltam, milyen a módosított technikával kerekezni. Nos, valami olyan érzés volt, mintha eddig behúzott kézifékkel közlekedtem volna. Össze sem lehet hasonlítani.

Nyilván a technikának az lenne a lényege, hogy javul a teljesítmény, csökken a fáradtság, ezáltal az állóképesség is jobb lesz. Így a két óra biciklizés után nem azért éreztem, hogy dejó, hogy vége van, mert iszonyatosan fáj a fenekem, fáradtak a lábaim, hanem mert untam.....

Az étkezés is egy tevékenység. Meghatározó ráadásul. Meghatározó, kinek így, kinek úgy, de mindenképpen kitüntetett helyet foglal el az életünkben az evés. Mindenkinek. Nyilván itt is létezik olyan technika, amivel növelni lehet a hatásfokot. A fogyás vagy a súlymegtartás hatásfokát. Most fogyasztok éppen, és van néhány olyan apróság, olyan technikai "csel", amivel segíteni tudom a folyamatot. Például:



  • Térfogat....a gyomornak van egy űrtartalma, amit meg lehet tölteni csupa olyan dologgal, aminek alacsony kalóriaértéke van, de viszonylag nagy térfogata. 
  • Ivás....inni mindenképpen kell. Ha iszok, igyekszem kalóriamentesen tenni. Jobb ha a kalóriákat megtartom az evés számára. Kávé, tea, üresen, víz, és zérókóla. Ezeket szoktam inni. Segít, ha midnen étkezés előtt egy nagy pohár (mondjuk fél liter) vizet is megiszik az ember. Telít.
  • Jó módszer a kalóriák féken tartására, hogy leszűkítjük a fogyasztott ételek körét olyanokra, amiknek 50 kcal/10dkg alatti energiaértékük van.Számos zöldség, gyümölcs, és /jó esetben/ néhány joghurt, vagy túrókészítmény beletartozik ebbe a körbe. Ha csak ilyen ennivalót fogyasztunk, elég könnyű tartani a korlátokat.
  • Az édes íz szerelmesei időnként megkívánják az édességet. Ennek számos kémiai oka van, amibe nem megyek bele, mert nem értek hozzá, viszont elég hatásos pl. az eperízű cikormentes rágógumi. Állítólag képes becsapni a rendszert, és serotoninképződést generálni anélkül, hogy becukrosítanánk magunkat.
  • Vannak csodafegyverek, amikből szinte korlátlan mennyiséget meg lehet enni, mert nagyon alacsony kalóriaértékük van, és ha az ember n kifejezetten utálja, akkor kielégítheti a hosszan tartó evés, alias rágcsálás iránti igényét. Ide tartozik pl. a savanyúkáposzta, vagy a csemegeuborka. Persze nem mindegyik, de a legtöbb ilyen készítmény általábn 20kcal/10dkg alatti értékkel bír. Gyakorlatilag büntetlenül lehet enni, hiszen fél kilót is meg lehet enni, és bőven a 100 kalória alatt mardunk.

Ezek a dolgok egyáltalán nem számítanak újdonságnak, vagy titoknak, hiszen mindenki számára közismert tények. Viszont így együtt, egy csokorba rakva igenis szignifikáns mértékben tudják elősegíteni a célt. 

1 comment:

  1. Szerencsére most itt a dinnyeszezon, így a vízdinnyéből ( vagy ahogy nálunk ismerik görögdinnyéből) korlátlan mennyiséget lehet enni, mert sokat egyszerűen képtelenség, úgy eltelik a gyomor tőle...aztán meg lehet járni pipilni.:):):)

    ReplyDelete