Sunday 17 January 2021

Akkor igaz...

 


Nagyon sok helyen sokféleképpen lehet olvasni arról a dologról, amit az előző post-omban is említettem, hogyaszongya a rizs, ha kókuszzsírral készül, és kihűtjük, akkor fele annyi a kalória benne, mint egyébként. Próbáltam utána járni, hogy akkor ez hogy lehet, és a következőt találtam:

Az ACS, vagyis az american chemical society oldalán olvastam az infókat, ami egy 140 éve fennálló nonprfit szervezet, aminek 155ezer tagja van 130 országban. Úgy gondolom, elég hiteles forrás....

2015 Márciusa, Denver - az egész világot érintő elhízás problémáját kutatva egyre többen próbálnak olyan megoldásokat feltárni, amik az ételekhez köthetők. Sudhair A. James, a College of Chemical Sciences, Colombo, Western, Sri Lanka vezetője elmondta, hogy a rizsben található ellenálló keményítő mennyiségének a növelése eredményes lehet e tekintetben. Mégpedig a hőkezelés módszerével. A megfelelő módszer alkalmazásával 50-60%-al (!!!) lehet csökkenteni a kalóriatartalmát a főtt rizsnek.

A rizs tele van keményítővel, amiből kétféle is van benne. Az egyik fajta emészthető, a másik nem. Az RS (resistant starch) típusú, ellenálló keményítő a vékonybélben (ahol jellemzően a szénhidrátok glukózzá alakulnak) képtelen lebontódni. A cél tehát az volt, hogy a rizsben lévő keményítőket minél nagyobb számban alakítsuk át RS, azaz ellenálló, és lebomlani (és ezáltal cukorrá alakulni) képtelenné. 

A kutatók 38 féle srí lankai rizzsel kíséleteztek, és felfedeztek egy újfajta főzési eljárást, amivel akár tízszeresére is lehet növelni a rizsben az RS keményítő koncentrációját. Egy kanálnyi kókuszzsírt tettek a rizs főzővizébe, és 25-40 perc (több módon is elkészítették.) főzés után lehűtötték azt. 12 órán keresztül hűtötték, és így érték el a változást. 

Hogyan lehetséges ez? James elmagyarázta, hogy az olajban lévő elemek behatolnak a főzés során a keményítő szerkezetébe, és a struktúráját úgy változtatják meg, hogy az ellenálljon az emésztőenzimek tevékenységének.. A hűtés azért fontos, mert az amylose, ami a keményítő oldható része, a szemcséket  a zselatinképződés folyamatában hagyja. A hűtés folyamán a hidrogén a rizsszemek külső részén lévő  amylose molekulák között kötést hoz létre, amiből RS keményítő válik. A felmelegítés később nem változtat az RS szerkezeten.

Szóval laikusként nem mondom, hogy teljesen értem a dolgot, de azt látom, hogy akkor ez nemcsak egy újabb "városi legenda", hanem valami olyan, ami mögött valóságos tudomány áll.

Úgyhogy én a mai natúr csirkemellemet, amit fehérborban jó mustárosan meg fogok párolni, ilyen rizzsel fogom fogyasztani, amit a tegnapi nap folyamán elkszítettem, és azóta hogy kihűlt, csücsül a hűtőben :) Juhéj.

5 comments:

Lazac said...

Köszi, én is kipróbálom mindenképp. Anno csináltam rizsdiétát, nekem bevált, elég sokat fogytam akkor így, tehát ez tényleg nem egy humbuk. Ma veszek kókuszzsírt és előre a végtelenbe és még tovább.:):)

Ridita said...

És milyen az íze? Tudom, nem ezzel kellene törődnöm, de nekem ez is fontos szempont.

Alan said...

Dehogynem, teljesen jogos. Én semmilyen klönbséget nem éreztem sem ízben, sem állagban. Mondjuk én sütőben készítem a rizst. A zsiradékon kicsit megpirítom a szemeket, majd dupla mennyiségű forrásban lévő vízzel leöntöm, és zutty be a sütőbe. 20 perc után a sütőt lezárom, és még 20 percig bent tartom az edényt. Nos ezzel a módszerrel ugyanolyan ízű állagú, mintha napraforgóolajat használnék.

Ridita said...

Érdekes technika. Én szeretem kevergetni a rizottót és nem adok hozzá túl sok zsiradékot, maximum egy kanál olívaolajat. Nem ismerek túl sok variációt, nekem ez jött be: https://gasztrobarath.cafeblog.hu/2013/01/29/kolbaszos-vorosboros-rizotto/ Igazi jó kis téli, melengető recept. Én is húsleveskockával csinálom, a hagymát meg gyomorérzékenység miatt kihagyom belőle.

Alan said...

Jól hangzik, biztosan nagyon finom. Én ezt a technikát kábé ezer évvel ezelőtt, a séf ex-sógoromtól tanultam LOL