Saturday 17 November 2018

Keto- első hét

Egy hete váltottam a ketogén étkezésre, most leírom a kezdeti tapasztalataim. Néhány évvel ezelőtt már próbáltam az alacsony CH étrendet....de most visszanézve az értékeket, már látom, hogy a 80-100 gramm CH az ugyan elég alacsonynak számít, de nagyon messze van a ketózist elindító szinttől. Azt írja a szakirodalom, hogy általában 50 gramm már elég alacsony ahhoz, hogy a legtöbb embernél beinduljon a ketózis. Az első hetem alatt átlag napi 16,3 gramm CH-ot tartalmazott az étkezésem.

Két szignifikáns dolgot vettem észre. Az első, hogy nem probléma a napi 3 liter víz megivása, sőt, valamelyik nap egy negyedik liter is lecsúszott. Mindemellett én továbbra is megiszom a napi 5-6 kávémat, persze feketén ahogy kell. Esetleg esténként 1-2 pohár zérókólát is....szóval mindemellett a napi minimum 3 liter víz az gond nélkül lecsúszik. Régebben nekem mindig komoly gondot okozott a vízivás, úgy kellett magamat megerőszakolni, hogy a két liter meglegyen.

A másik érdekesség, és ennek külön örülök, hogy a stabil vércukorszintnek köszönhetően nincs éhségérzet, ami rám törne. Olvastam én erről sokat, de nem gondoltam, hogy ennyire így van. Rendszeresen voltak olyan időszakaim, amikor tipikusan "ölni tudnék egy falat kajáért" érzés volt bennem, amit ugyebár a hirtelen leeső vércukor szint generál. Viszont minimális CH bevitelnél nem nagyon van inzulin, hanem glukagon van helyette, és így relatíve stabil szinten marad a vércukorszint. Ez azt eredményezi, hogy az éhségérzet nem éri el azt a szintet sokszor, hogy az ember vegye a fáradtságot, és akár egy egyszerű gombás sajtos omlettet összedobjon magának edzés után. Tehát annyira nem vagyok éhes, hogy nekiálljak szutykolni magamnak. 

Ez a tény viszont nagy mértékben elősegíti, hogy ezt a fajta étrendet kombinálva az intermittent fasting metódussal (időszakos éhezés) az étkezési időszakot nemhogy nyolc, de akár 4-6 órára is leredeukáljam. Technikailag 5-6 körül eszem először bármit, és utoljára meg mondjuk 9 körül. Tehát a szervezetemnek van 20 órája az emésztésre, a pihenésre. Az étkezési időszak alatt viszont elég nehéz lenne annyit enni (követve a keto irányelveket), amennyi veszélyeztetné a kalórideficitet, pláne ha még mellette az edzés is megy.

Konkrét számot leírva több mint két kilót fogytam az első hét alatt, így tulajdonképpen el is értem a nyaralás előtti súlyom. A tervem az, hogy Karácsonyig megyek tovább ezen a keto vonalon. Karácsonykor természetesen leállok vele egy hétre, Szenteste napjától január 2-ig, aztán január elejétől megint folytatom. Már persze ha továbbra is működik rendesen a dolog, és nem lesz semmi fennakadás. Szedem a vitaminokat minden nap és ugyebár a vízbevitel is ott van.

Miket eszem? Szoktam csinálni rakott kelbimbót, virslikarikákkal, kis tejföllel, reszelt mozzarelával, itt mindössze a zöldségre kell figyelni, hogy ne legyen túl sok....aztán volt stefánia vagdalt (kenyérmentesen készítve persze), amihez vajas-fokhagymás-bacon-ös párolt zöldbab volt a köret...aztán van, hogy csinálok magamnak "trutymót" (reszelt főtt tojás, majonéz, mustár, virsli vagy sonka, vaj, só, bors, snidling, reszelt füstölt sajt...), vagy grillezek halloumi sajtot....esetleg a virsliket hosszában megvágom, tömködök bele sajtot, és meggrillezem...és ott van a mogyoróvaj is, amit imádok, és a cukormentesben csak 7 gramm CH van (/100gr), úgyhogy belefér....ma meg újrakészítettem a sajttekercset, most hűl a hűtőben...az nagyon finom csak úgy magában is, de lehet hozzá főtt vagy sült virslit is fogyasztani....

Szóval egyenlőre minden nagyon fasza, tetszik ez az étrend, nagyon jól kivitelezhető, és kigejezetten finom dolgokat lehet enni a kereteken belül :)

1 comment:

Lazac said...

Örömmel olvasom, hogy ennyire bevált nálad ez a fajta étkezés. Amiket leírtál azok nagyon klassz kaják. :) Ha tehetném én is kipróbálnám, de epehólyag hiányban erre sajnos nem fog sor kerülni.:)