Monday 12 April 2021

Az élet nem mindig habostorta.

 


Írok pár sort, bár igazán jobban szeretek írni a pozitív dolgokról, dehát a rossz is az élet része, álszent dolog lenne úgy tenni, mintha mindig minden rózsaszínű lenne, nem? De.

Szóval rossz, hogy megint beállt a derekam, ironikusan április nyolcadikán, ami azért érdekes, mert Január nyolcadikán állt be legutóbb....igaz, annyira nem szar, mint akkor volt, de azért elég szar ahhoz, hogy ne merjek ráülni a biciklimre, pedig mehetnék, mert az idő is okés, és energiám is lenne hozzá. De nem merek, mert élénken él bennem az emlék Januárról, amikor még feküdni sem tudtam fájdalom nélkül. Most ennyire nem rossz a helyzet, de félek, hogy rosszabb lenne, ha erőltetném magam.

Lehet, hogy ennek is köze van hozzá, nem tudom...de tény, hogy a fogyásom megállt most pár napja több mint egy hete, pedig a számok alapján ez nem indokolt egyáltalán. Frusztráló tud lenni, hogy mondjuk a 2600 BMR értékhez képest eszek 1200 kalóriát, és másnapra több mint egy kilóval többet mutat a mérleg, mint előző nap. A 2600-as BMR gyakorlatilag azt mutatja, hogy ennyi kalória elfogyasztása mellett, NULLA mozgással tartom a súlyom. Ha mozgok mellé még, akkor több energia kell, evidens. Egyszer-egyszer belefér az ilyen, de mondjuk napokon át ez a trend elég rossz. Igaz, nőni nem nőtt a súlyom, csak stagnál...de az adatok alapján lefelé kéne mennie.

Sokminden lehet emögött...ahogy írtam, a betegség is, mert nyilván gyulladás van, és az azt jelenti, hogy a szervezetem küzd, gyógyul, tehát nyilván ilyenkor megváltozik az anyagcsere is. Aztán a vízháztartás is bezavarhat...ha az ember sós dolgokat is fogyaszt, akkor a só megkötheti a vizet, ami szintén okozhatja a plató-effektust. Aztán ott van a hírhedt "túl kevés kalóriát eszem" nézőpont, hogy ilyenkor a test vész-üzemmódba kapcsol, és jobban tartalékol...mondom, sokminden lehet.

Viszont biztos vagyok abban, hogy ennek komoly pszichológiai konzekvenciái vannak. Szinte fizikailag érzem azt az érzést, hogy " jólvan akkor bassza meg"...ami nem megy az nem megy, teszek rá, és eszek rá....nagyon könnyen és gyorsan el lehet jutni ide, pláne ha az ember egyébként is rossz hangulatban van. Amire lássuk be, most azért van apropó, ha a világjárványt nézzük, meg az oltások körüli politikai meg társadalmi harcokat. Karantén van, maszkviselés van, korlátozások vannak, drágulás van, hiány van....ez mind-mind nem segít az embernek túllendülni vagy kitartani.

Pedig muszáj. A plató effektusnak ugyanis ez az egy megoldása van: kitartani, és nem elhagyni magunkat. Mert egyszer véget ér. Aki csinálta már, az tudja. Tény, hogy öregszik mindenki...sajnos én sem vagyok kivétel, és tisztában vagyok azzal, hogy a test az öregedéssel veszít a rugalmasságából, a gyorsaságából....az anyagcsere lassul, a folyamatok nem pörögnek úgy. Kompenzálni lehet a sok fehérje fogyasztással, a mozgással, de  megállítani vagy visszafordítani nem lehet.

És akkor még mindig ott van a két nagy tényező: a genetika és a mikrobiom. Egyértelmű, hogy genetikailag mindenki más, és nemcsak a szemszínre gondolok, hanem a testalkatra, az anyagcserére, a víz-háztartásra, a neuro-endokrin rendszerre...egyszóval azokra a dolgokra, amik igenis nagymértékben befolyásolják a kinézetünket és azt, hogy mennyire kell megharcolni azért, hogy elégedettek legyünk a látvánnyal, ha a tükör elé állunk.

A mikrobiom viszonylag új fogalom nekem, pár éve még nem tudtam mi az...de ma már tudom, hogy a beleinkben élő baktériumok összessége, amik eléggé komolyan beleszólnak a testünk működésébe. Ez és a genetika lehet annak az oka, hogy ugyanolyan energiabevitel mellett valaki kövér vagy sovány. Sok családban van, hogy a gyerekek közül az egyik kövér, a másik nem. Pedig ugyanaz a háztartás, ugyanaz a rendszer, vélhetően ugyanolyan ételek és ugyanolyan ingerek....mégis az egyik gyerek így reagál, a másik meg úgy.

Faggatom néha szegény immunológus gyerekemet erről, hogy mit lehetne csinálni a mikrobiom megváltoztatásához...azt mondta, a prebiotikumok segíthetnek....asszem a banánban van ilyesmi. Állítólag volt olyan kísérlet, ami a széklettel volt kapcsolatos....A 2013 óta engedélyezett székletátültetés lényege, hogy egy egészséges donor bakteriális sokfélesége hasznára válhat egy szegényesebb bélflórával rendelkező egyénnek.....ezt most inkább nem gondolom tovább.

Szóval most pihennem KELL....így pl. van időm a billentyűzetet püfölni....de nagyon utálom, nagyon nem én vagyok....ráadásul a mozgást nem tudom felhasználni arra, hogy a gyökér platón túljussak.

4 comments:

Lazac said...

Meg kell mondjam, hogy amikor a "rossz" dolgokról írsz, azt is olyan érdekesen teszed, hogy nekem pl ezt is jó volt olvasni. Mert érdekes, mert olyan megvilágításba helyezed a dolgokat, amiről fogalmam sem volt, vagy eddig nem hallottam róla. Remélem a derekad hamar rendbe jön és folytatódik a súlycsökkenés. Addig meg csak azt tudod tenni, amit eddig is mindig, kivársz. Lesz jobb is.

Alan said...

De cuki vagy, köszi! :)

Gyöngykaláris said...

Ahogy Lazac, én is azt éreztem végig, ahogy olvastam, hogy nagyon érdekes(l), amit írsz, és vannak dolgok,amiket egyszerűen el kell fogadni - öregedés, és ami ezzel jár, és hogy nem megállítható vagy visszafordítható ez sem - szóval... és én nem ismerem ennyire a testem, a működésem, csak sejtéseim vannak, és néha - mivel azért annyira sok problémám nincs, vagyiscsak most :D, és remélem, nem marad így - jó egy kicsit rálátni így dolgokra, olyanokra, amiknek én magamtól tuti nem néznék utána. Remélem, hamar javul a derekad, és újból felveszed a tempót. Drukkolok.

Alan said...

Köszi szépen a jókívánságot is, meg a pozitív dolgokat is, amit írtál. Javulok, ma már tudtam menni 56km-t a bringámmal anélkül, hogy megbántam volna :D juhéj.